Dünya'nın en büyük spor şöleni olan Olimpiyat Oyunları pandeminin etkisiyle 1 yıl gecikmeli olarak Japonya'nın Tokyo şehrinde başladı ve müsabakalar tüm heyecanıyla devam ediyor. Bu yazımda ilklerin yaşandığı 32. Yaz Olimpiyatlarının arka planında kullanılan yeni teknolojileri mercek altına aldım. Nitekim 206 ülkeden, 11 bin'den fazla sporcunun farklı dallarda birbirleriyle yaptıkları kıyasıya mücadelesinin heyecanı kadar, ev sahibi Japonya'nın olimpiyatlar için hazırladığı birbirinden işlevsel, yenilikçi ve sporcu dostu teknolojik yenilikler de bir o kadar heyecan verici.
TOKYO 2020 ROBOT PROJESİ
Tokyo Olimpiyat Komitesi, ‘Tokyo 20 Robot Projesi' olarak adlandırdığı girişimle robotları yaygın olarak kullanarak; katılımcılara ve sporculara iyiliği teşvik etmeyi ve Kovid-19'a karşı daha tedbirli olunmasını hedefliyor. Bu kapsamda, robotlar, Olimpiyatlarda sporcuların kaldığı alanları ve antrenman salonlarını temizleme, dezenfeksiyon işlemlerini gerçekleştirme, sporcuların ekipmanlarını taşıma ve gelen misafirleri yönlendirme gibi pek çok alanda iş başında.
KONDİSYON TAKİBİ
Sporcuların kondisyonlarını takip edebilmeleri için ‘sağlık yönetimi' özelinde telefon uygulaması geliştirildi. Sporcular bu uygulamayı kullanarak günlük olarak sağlık durumlarını, sakatlıklarını, rahatsızlıklarını ve hatta öğünlerde neler yemeleri gerektiğini takip edebiliyorlar. Antrenmanlarını da bu uygulama üzerinden takip ederek müsabakalara daha iyi hazırlanıyorlar. Ayrıca, Olimpiyatlarda mücadele eden tüm sporcuların giysilerine küçük sensörler entegre edilmiş durumda. Bu sensörler sayesinde saniyede 2.000 veri toplanıp analiz edilebiliyor. Toplanan veriler sporcular ve antrenörler ile de paylaşılıyor. Bu sayede antrenman programları daha sağlıklı oluşturuluyor. Aynı zamanda da bu uygulama sayesinde sakatlıkların önüne geçilebiliyor.
OLİMPİYATLARIN MASKOTLARI: Miraitowa ve Someity
Tokyo Olimpiyat Oyunları'nın maskotu olarak tasarlanan bu iki sevimli robot, oyunları izlemeye izinli olan ziyaretçiler ve sporcular ile ilgileniyor. Onları karşılayarak yön gösteriyor ve etkinlik bilgilerini paylaşıyorlar. Bu iki robotu diğer robotlardan ayıran özellikler ise; yüz tanıma teknolojisi sayesinde karşısında duran kişilerin duygularını da analiz edebiliyorlar. El sallayabiliyor, tokalaşabiliyor ve misafirler yanına yaklaştığında çeşitli yüz ifadeleri ile onlara tepki verebiliyorlar.
İLK GERİ DÖNÜŞÜMLÜ MADALYALAR
Sporculara dağıtılacak olan madalyalar için Olimpiyat Komitesinin çağrısıyla Japon halkı kullanmadığı cep telefonlarını ve eski cihazları Olimpiyatlara bağışladı. Böylece madalyalar bu cihazların geri dönüşümünden elde edilen metallerle yapıldı. Bu çalışma ‘Madalya Projesi' adı altında 2017 yılında başlatıldı. Proje kapsamında; kullanılmış cep telefonları, dijital kameralar, taşınılabilir oyun konsolları ve dizüstü bilgisayar gibi küçük elektronik aletler ülke genelinde kampanya kutularıyla toplanılarak yaklaşık 79 ton ağırlığında elektronik atık elde edildi. Böylece 5000 altın, gümüş ve bakır madalya bu geri dönüşümden elde edilen malzemelerden üretilmiş oldu. Madalya tasarımları ise yine ülke çapında düzenlenen bir yarışma kapsamında tasarımcı Junichi Kawanishi'nin altın, gümüş ve bronz madalyalar için yaptığı tasarımlardan seçildi. Bu projeyle Japonya Hükümetinin asıl yapmak istediğiyse elektronik aletlerin, özellikle akıllı cep telefonlarının, tam olarak eskimeden, yeni çıkan modelleriyle değiştirilmesi nedeniyle giderek artan elektronik atık miktarına ve zararlarına dikkat çekmek. Bu amaçlarına ulaşıp ulaşamayacakları şuan için belirsiz fakat Olimpiyatlar tarihinde ilk geri dönüşümlü madalyaları üreterek bir ilki gerçekleştirmeyi çoktan başarmış durumdalar.