Bugün size STEAM, Robotik ve 3D Yazıcıları anlatacaktım. Ama hep ben konuşmayayım istedim ve bu alanda gerçekten uzmanlaşmış bir ismi bu köşede ağırlamak daha uygun düşer diye düşündüm. Yıldız Kanlıöz hocamız Mersin'de görev yapıyor. Bize Londra'dan çok güzel resimler yolladı. Yaptığı çalışmalar eminim bu alanı merak eden birçok kişiye rehberlik yapacaktır.
İlker BAYRAK: Yıldız Hocam, STEAM Robotik ve 3D Yazıcılar ile ilgili güzel çalışmalarınız var. Bu çalışmalarınız hakkında bilgi alabilir miyiz?
Yıldız KANLIÖZ: İlker hocam öncelikle bu çalışmaların içeriğine verdiğiniz önem için ben size teşekkür etmek isterim. 2009 yılından bu yana çok sayıda eTwinning projesi gerçekleştirdim. Bu zaman içerisindeki birikimlerim sonucunda koordinatörlüğünü yaptığım “Innovation starts with action! STEAM” Erasmus+ Ka219 projesi ortaya çıktı. Bilindiği gibi STEAM'in Türkçe açılımı Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik ve Sanattır. Bu kapsamda projede seçilen bir konu bu disiplinlerin içerisinde ele alınıp irdelenerek, öğrencilere çok yönlü bir araştırma ve farklı bakış açısı kazandırmayı amaçlamaktadır. Bu proje hep hayalini kurduğum kültürel miras olan açık ve kapalı mekân müzelerini de kapsamaktadır. Çünkü müzeler esin kaynağıdır, geçmişteki yaşantılar ve araç gereçleri, tarihsel – kültürel değerleri barındırır. Projede her ülkenin kültürel yönü müzeler aracılığı ile keşfedilirken, teknoloji, sanat ve fen deneyleri, mühendislik ve matematik konuları birlikte belirlenen konular etrafında ele alınacak. Robotların tasarımı, programlanması ve tarihi mekânlarda kullanımı öğrencilerin araştırma ve yaratıcı yönleri ile birlikte harekete geçirilecek. Örneğin Mersin Kız Kalesi efsanesi, yılan robot tasarım ve programlaması ile birleştirilerek sunuldu. Böylece öğrenciler tarihi, efsaneyi, robotu ve programlamayı birlikte ele almış oldular. Yine müzelerde QR kod kullanımı, hazine avı gibi etkinliklere yer verilecek. Diğer yandan deneyler, sanatsal çalışmalar, mühendislik ve matematik konuları teknoloji ile ilişkilendirilerek ele alınacaktır. Robot eğitimi ise tüm bu alanlarla ilişkilendirilerek ele alınacaktır. 3D tasarım çalışmalarına da yer vereceğimiz bu projede yazıcısı olmayan ortaklarımız sadece tasarım yapacak, gerekirse bu tasarımları Türkiye'de basılacak.
İlker BAYRAK: Londra'dan bize çok güzel fotoğraflar gönderdiniz? Londra Seyahatiniz hakkında bilgi alabilir miyim?
Yıldız KANLIÖZ: Aslında Londra bir geçiş noktasıydı, “Robotics4STEM” Erasmus+ Ka219 okul stratejik ortaklık projemizin ilk açılış toplantısı için Kuzey İrlanda'nın Belfast kentinde gerçekleşen toplantıya gittim. Bu projede öğrencilerimiz farklı robotların tasarım ve programlamasını öğrenecekler. Projede Lego Ev3, Ardunio, WowWee, Ollie, Sphero, Jumping Parot (Drone), RasberryPi, BBC microbit, Ozobot gibi farklı robotlarla çalışılarak, deneyim paylaşımında bulunulacak. Projedeki öğrenciler 9-12 yaş aralığında yer almaktadır. Bu açılış toplantısında, bu yıl içerisinde gerçekleştirilecek çalışmalar ve hareketlilik tarihleri belirlendi. Bunun yanı sıra Kuzey İrlanda'daki okul sistemi hakkında bilgi edinmiş oldum. Toplantı bitiminde oradaki müzeleri ziyaret ettim. Bu müzelerin içeriği benim diğer STEAM projem ile ilgili idi. Mart ayı içerisinde bu defa koordinatörlüğünü yaptığım proje kapsamında iki öğrenci götüreceğimiz için bunun ön araştırmasını yaptım. Science Museum ve British Museum'u ziyaret ettim. British Museum'da bulunan bir çok eser farklı ülkelerden alınmış eserler olması dikkat çekmektedir. Özellikle Mısır ve Afrika'dan çok sayıda eser bulunmaktadır. Yine National Gallery (Ulusal Resim Galerisi) de görülmeye değerdi. Şehirde tarihi doku bozulmamış, nereye baksanız tarih ve doğal park alanları insanların soğuk havaya rağmen her yere yürüyerek gitmelerine imkân tanımaktadır.
İlker BAYRAK: Sizin 2016 eT winning Konferansında bir etkinliğinize katılmıştım. Robotlar konusunda çok güzel çalışmalarınız var? Gelecekte sizce robotlar hayatımızda ne kadar olacaklar? Bizi neler bekliyor?
Yıldız KANLIÖZ: Endustri 4.0 ile birlikte aslında bir çok büyük firma makineleri sensörler aracılığı ile iletişime geçirerek üretim aşamalarını ve malların taşınmasını hızlandırmakta, bu durum üretim maliyetlerini düşürürken rekabet ortamını da etkileyecek hale getirmektedir. 3D yazıcılarla birlikte üretim basamakları değişmekte, seri üretim yerine ihtiyaç ölçüsünde gerektiği kadar malzeme kullanılarak üretim yapılmaya başlanmaktadır. Bütün bunlar robotların gelecekte fiziksel güç gerektiren işler başta olmak üzere birçok mesleğin ortadan kalkmasına neden olacağı ön görülmektedir.
İlker BAYRAK: Son olarak iyi bir projede sizce olmazsa olmaz nedir? Başarılı bir proje insanı olarak iyi proje kriterleriniz neler?
Yıldız KANLIÖZ: İyi bir projede dürüstlük en önemli kriterdir, ne olursa olsun karşınızdaki ortağınıza dürüst davranın. Bu projeleri gerçekleştirirken güvenirliğiniz çok önemlidir. Bu noktada aslında bizler proje yaparken her şeyden önce Türkiye'nin itibarını ön planda tutmalıyız.
İlker BAYRAK: Verdiğiniz cevaplar için çok teşekkür ederim